Vi bruker cookies for å forbedre din opplevelse av nettsiden vår. Du aksepterer vår bruk av cookies ved å klikke OK

Hvorfor skal jeg slå av mobildata på ferge?

Bruk av mobildata på ferger på det åpne hav er ikke inkludert i abonnementet ditt selv om du har fri bruk av mobildata i EU/EØS.

Årsaken er at ferger har egne, uavhengige mobilnett drevet av satelitter. Disse er ikke tilknyttet roaming-reglene som gjelder i EU og EØS, og har helt andre priser enn de du får på fastlandet.

Når du går ombord på en ferge vil du motta en melding fra mobiloperatøren din med prisinformasjon. Bruk av mobildata etter dette er på eget ansvar.

Prisene er ofte veldig høye per MB, og derfor bør du alltid slå av mobildata før du går ombord på en ferge for å unngå ubehagelige overraskelser på mobilregningen din.

Vær oppmerksom på at selv om du ikke aktivt bruker mobildata, kan mobilen din bruke data i bakgrunnen, som for eksempel på apper som oppdateres, data fra sosiale medier eller nedlasting av e-poster. Det lureste er dermed å slå av mobildata.

Du bør slå av mobildata før alle fergereiser samt før alle flyreiser i både inn- og utland. Merk også at både ringing og bruk av meldinger på ferge og fly kan bli svært dyrt.