Vi bruker cookies for å forbedre din opplevelse av nettsiden vår. Du aksepterer vår bruk av cookies ved å klikke OK

Hva gjør jeg hvis MMS, SMS eller Internett ikke fungerer?

Når du bytter SIM-kort, hender det at du må gjøre noen innstillinger på telefonen din på nytt.

Nedenfor har vi samlet noen vanlige feil og tips til løsning, med beskrivelser for iPhone

Oppsett for Iphone

 

1.     Skru av og på mobilen

Har du problemer med å komme på nett med mobilen, eller sende/motta MMS, er løsningen ofte å skru mobilen av og på. Har du fortsatt problemer, se punkt 2.

2.     Nullstill nettverksinnstillinger

De fleste telefoner leveres med riktige nettverksinnstillinger, men noen ganger kan de ha falt ut. Dette løser seg ofte ved å nullstille nettverksinnstillingene.

Kjente problemstillinger

1. Jeg får skrudd på mobildata, men det fungerer ikkE
2. Jeg får verken sendt eller mottatt MMS

Løsning: Slå på mobildata.

For at Internett og MMS skal fungere må mobildata være aktiv på telefonen din. For å vite om mobildata fungerer, kan du se etter et symbol som viser 4G, 3G, H, H+ eller E ved siden av dekningsindikator på skjermen din. Hvis du ikke ser symbolet må du;

  • slå på mobildata i telefonens nettverksinnstillinger. Hvis du fortsatt ikke får koblet til mobildata,
  • skru telefonen av og på. Test mobildata på nytt etter oppstart.
  • konfigurer mobildatainnstillinger manuelt:

1. Gå til innstillinger
2. Trykk på «Mobilnett»
3. Trykk på «Mobildatanettverk»

– Under «Mobildata» skal feltet «APN» fylles ut med: telenor.smart
– Under «MMS» skal feltet «APN» fylles ut med: telenor.mms
– Under «MMS» skal feltet «MMSC» fylles ut med: http://mmsc
– Under «MMS» skal feltet «MMSC» fylles ut med: mms-proxy.telenor.no: 8080
– Under «MMS» skal feltet «Maks MMS- størrelse» fylles ut med: 2097152
– Under «Delt internett» skal feltet «APN» fylles ut med: telenor.smart

  • De andre feltene skal forbli tomme
  • Skru av og på telefonen så skal MMS/Mobildata fungere som normalt.