Vi bruker cookies for å forbedre din opplevelse av nettsiden vår. Du aksepterer vår bruk av cookies ved å klikke OK

Hudyas styreleder: — Jeg får være med på å gjøre opprør!

Det er snart ett år siden Ole Morten Settevik tiltrådte som styreleder i Hudya Group. Vi tok en kaffeprat med den hyggelige og svært kompetente styrelederen vår. 

Ole Morten Settevik mener Hudya er retningsgivende med sin plattformtankegang.
– Hudya forenkler prosesser på alle plan, sier han.

– Egentlig så er jeg jo litt kjedelig da, som alltid har vært i IT-bransjen.

Slik svarer en ringrev fra IT-bransjen når han skal fortelle om bakgrunnen sin.

Ole Morten Settevik har 35 års erfaring fra ulike verv og roller i IT-bransjen,. Nå ser han tilbake på et spennende og hektisk år hvor han mener de viktigste stikkordene er hyggelige og kompetente folk, en bratt læringskurve og mye energi.

Men først en avklaring: Denne mannen er alt annet enn kjedelig. Tvert i mot er han svært allsidig og driftig.

Mange jern i ilden

Etter fullført Handelshøyskole tilbake i 1984 ble det først IBM på Settevik, og deretter mange ulike lederroller i IT-bransjen. Settevik har jobbet i både norske og internasjonale selskap, og vært daglig leder for Microsoft Norge, Ementor, Bluegarden og Advania Norge.

Interessen for friluftsliv har brakt ham til styreledervervet i Beitostølen Resort. Man kan trygt si at Settevik er en mann med årelang erfaring og kompetanse, et gigantisk bransjenettverk og mange jern i ilden.

– Man må jo ha noe å gjøre på fritiden også.

– Man må jo ha noe å gjøre på fritiden også, smiler han, og røper at han kommer rett fra innkjøp av klær til klesbutikken han og kona driver på Beitostølen.

Det er programvare som er fellesnevneren for alt Settevik har gjort i IT-bransjen. Han har ledet selskaper som har solgt programvare innen alt fra lønnssystemer til cobolgeneratorer, og den røde tråden i karrieren finnes i noe han tidlig fattet interesse for, nemlig forenkling og forbedring av prosesser.

Jeg forsto tidlig det konseptuelle tankesettet bak programvare, og ble god på å selge det inn til kundene. Derfor jeg har hele tiden hatt det veldig gøy på jobb.

– For å kunne selge inn programvare må man utfordre prosesser i en virksomhet, både arbeids-, samhandlings- og kommunikasjonsprosesser. Jeg forsto tidlig det konseptuelle tankesettet bak programvare, og ble god på å selge det inn til kundene. Derfor jeg har jeg i alle år hatt det veldig gøy på jobb, forteller han.

Falt for besluttsomheten i et punktum

Da hodejeger Per Andre Marum i 2017 spurte om Settevik ville bli kjent med såkornsbedriften Hudya, ble han nysgjerrig på både gründerne og konseptet.

– Det var to ord som fenget: «Life, simplified.». Punktumet etter «simplified» vitnet om både besluttsomhet og guts, syntes jeg. Disse gutta ville virkelig forenkle livet til kundene, og bruke teknologi på en avansert måte som et middel for å nå målet, sier Settevik.

– Det oppsto god kjemi på mitt første møte med Hudya.

– Det oppsto god kjemi på mitt første møte med Hudya. I Børge Leknes og Morten Kvam fant jeg hyggelige, kompetente og målbevisste folk som på en enkel og forståelig måte klarte å forklare hva de var i gang med å skape, minnes han.

Hudya Group, avd. Oslo
– Det oppsto god kjemi da jeg møtte Hudya for første gang, forteller styreleder Ole Morten Settevik. Her er Hudyas Oslo-avdeling med Morten Kvam (t.v.) og Børge Leknes i front. Bak fra venstre: Nåkkve Kierulf, Rolf Blindheim, Greger Teigre Wedel (partner), Pablo Verano, Erlend Nilsen, Andreas Kristensen, Majken Svorstøl, Thomas Gjelsnes, Pål Lauvrak (partner) og Pål Eivind Vegard.

Settevik likte spesielt Hudyas visjon om å forenkle hverdagen til folk ved å samle relevante tjenester på ett sted, til rettferdige og transparente vilkår og priser.

– Børge og Morten fortalte at Hudya var i gang med å bygge en unik plattform, og at de skulle bruke teknologi og big data på en helt ny måte for å skape gode prosesser for kryssalg, mersalg og personlig tilpasning for den enkelte kunde, sier Settevik.

Den disruptive tilnærmingen til forenkling av prosesser passet IT-mannen som hånd i hanske, og det var enkelt for ham å takke ja til styreledervervet.

Etter snart ett år som styreleder i Hudya kan Settevik se tilbake på en bratt læringskurve, mye bruk av nettverk og åpning av dører, intens funding, oppkjøp og vekst samt store doser tidsoptimisme med påfølgende realitetsorientering.

I løpet av året har jeg som styreleder i Hudya sparret mye med både gründerne og økonomiansvarlig om konsept og forretningsmodell.

– En styreleders jobb er å bidra til at vi beveger oss i riktig retning, som i Hudyas tilfelle jo er i retning «Life, simplified.», og samtidig ivareta aksjonærverdier. I løpet av året har jeg som styreleder i Hudya sparret mye med både gründerne og økonomiansvarlig om konsept og forretningsmodell. I tillegg har jeg gleden av lede et dynamisk styre av kvinner og menn med stor kapasitet og bred kompetanse – her har alle masse å bringe til bordet. Derfor bruker jeg gjerne tid, energi og en del av sparepengene mine på Hudya, smiler Settevik.

Det Hudya gjør er retningsgivende

Settevik har stor tro på at Hudya vil lykkes i dagens mangfold av techselskaper. Ifølge ham er det to suksessfaktorer som gjør at Hudya skiller seg positivt ut.

– Hudya satser skikkelig og følger en smart «Buy and Build» vekststrategi med oppkjøp av selskap og kompetanse samtidig som de bygger plattformen. Med denne forretningsmodellen sikrer Hudya vekst og inntektskilder slik at de raskt får flere ben å stå på, forklarer Settevik.

Ole Morten Settevik mener Hudya er retningsgivende med sin plattformtankegang. – Hudya forenkler prosesser på alle plan, sier han.

Når det er sagt, tror han at selve plattformtanken og bruken av teknologi er retningsgivende for hvordan Hudya, men også business og ikke minst banker, vil se ut i fremtiden.

– Hudya forenkler prosesser på alle plan.

– Hudya forenkler prosesser på alle plan. De skaper en generisk plattform fra bunnen av, tilbyr produkter folk trenger i hverdagen og bruker teknologi som chatbot og kunstig intelligens for å betjene kundene og gi dem relevant og god service innen for ønsket segment, understreker Hudyas styreleder.

Med denne innholdsrike verktøykassen på plass, mener Settevik at Hudya vil lykkes fordi de kan samle inn, gjenbruke og analysere data på en smartere måte, og skape noe nytt for sine kunder, Hudyanerne.

– En ting er i alle fall sikkert: Det Hudya har satt i gang, står i sterk til kontrast til de tradisjonelle prosessene vi ser i store, tungrodde og byråkratiske norske banker og forsikringsselskap. Dette gir Hudya mange muligheter og fortrinn, så jeg ser svært optimistisk på fremtiden, sier Settevik, som smilende legger til:

– Og best av alt, jeg får være med på å gjøre opprør!